15/2

FreDag 15

Idag var vi borta hel dagen. Vi åkte först nån timma för att gå på kryddsafari. Det var faktiskt riktigt häftigt!
Vi fick se en massa kryddor och frukter i oväntade former och färger och vi fick även smaka och lukta på nästan allt. Killarna som hjälpte guiden att plocka ner och skära frukterna gjorde också en massa armband, halsband, ringar, slipsar, korgar och grodor av bananträdsblad. De var svinsnygga! :)

image491

Vår guide brevid... Ja, vad är det för frukt?
Gissa rätt på flest frukter och kryddor och vinn ett pris! :)

Frukterna här är nr. 1

image489

Medhjälparna

image490

Nr. 2

image492

Nr. 3

image493

Nr. 4

image495

Nr. 5

image494

En groda och hans skapare

image496

Gubbarna var snygga i sina nya slipsar

image497

Jag är pudding med smycken och läppstift från läppstiftsväxten

image498

Mamma är fin i sina nya fina smycken

Vi fick en god lunch lagad med deras egna, färska kryddor, sen fick vi shoppa loss på kryddor, parfymer och teer de gjort själva och sen åkte vi vidare.
Vi åkte till havet och fick först en snabb guidad tur ner i en grotta där en sultan länge gömde sina slavar efter det blivit förbjudet med slaveri. Det var en fruktansvärt ogästvänlig grotta, så det är lätt att förstå att det var vidrigt att leva där, men där fanns i alla fall en källa med sötvatten, vilken måste ha varit skillnad mellan liv och död där.

image499

Vägen ner till stranden

image500

Strand

Vi gick ner till havet för att bada, fika och sola en stund. När vi var klara med det var det dags att åka till Stone Town. Det är typ Zanzibars huvudstad och den största staden på ön.
I Stone Town gick vi runt  i massa affärer och handlade så mycket vi förmådde. Jag har blivit en riktig prutare! Jag har alltid tyckt att prutning varit så hemskt och jobbigt, men nu är det riktigt kul. Och jag börjar få lite kläm på det. Det bästa jag gjorde idag var att jag fick ner en tunika från 20000 TSh till 12500, helt okay i alla fall :)
Köpte också en stört snygg väska.

image501

Jag och min snygga väska i Stone Town

Frammåt kvällen samlades vi alla vid en speciell gata där vi skulle äta. Man fick välja matsort, tillagningssätt, matstånd och till sist matbitar som sedan tillagades och var färdiga på ett kick.
För mig blev det kokosnötsbröd, zamboza, falafel, fisk, morot och kött. Gott!

image502

Matståndet vi köpte vid

image503

Systers och min middag

Snart var det dags att åka hem, och vi var flera stycken som behövde gå på toa men inte visste vart. Det slutade med att vi fick betala för en speed-guidning av ett museum (som faktistk var rätt intressant) för att sedan få använda deras toa.

När vi kom tillbaka hem igen hade de manliga masajerna dans och sånguppvisning. Så häftigt och så imponerande! De hoppar svinhögt och sen smäller de ner i golvet vilket måste göra sjukt ont.

image504

Nu ligger jag här i termitrummet igen (ja, vi var tvugna att byta tillbaka för att inte pajja bokningarna) och förundras över att jag är här. Det är så svårt att ta in att det jag gör nu är något jag kommer att berätta om och drömma mig tillbaka till så otroligt många gånger, så himla länge. Nej, det är bara för konstigt.

Får se nu vem som gissar rätt på flest av frukterna och kryddorna :)
Det finns faktiskt ett pris...

Ninaoma tombili - jag ser en apa
Hapa - här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0