14/2

TorsDag 14

Idag är det alla hjärtans dag.
Tycker väl att det är en rätt meningslös grej, men jag känner mig ändå lite ensammare än vanligt just idag. Då är det tur att jag är här och får uppleva en massa häftiga saker och slipper tänka på det :)

Gick upp vid 6-tiden och åt en snabb frukost för att sedan åka till andra sidan ön. Idag var det nämligen dags för delfinsafari! :D
Vi fick åka motorbåt ett bra tag innan vi äntligen hittade dem.
Det hela gick ut på att de körde båten fram till och lite förbi flocken medan vi satt på kanterna och väntade. När vi var i position skrek de "Jump!", vi slängde oss i vattnet, försökte få syn på dem så snabbt som möjligt och sen simma efter dem bäst vi kunde. Det var så otroligt häftigt!
Ett par gånger hamnade jag mitt i den stora flocken på säkert 30-40 flasknosdelfiner och de var så vackra. Ingen av oss lyckades röra vid dem, det ville de inte, men bara att simma brevid dem och se dem röra sig var så hänförande att det inte var riktigt klokt.
Just att simma med delfiner är något jag alltid velat göra och att nu ha fått uppfylla den drömmen känns nästan overkligt.

image477

image478

Just det, jag har nog fått en spricka i en tå också. Ja, här skadar man sig en del och igår smällde jag i min högra lilltå i en sten vilket gjorde svinont men gick över. Imorse smällde jag i samma tå igen så att det sprack och blödde och nu vill den inte sluta göra ont.
Inget man dör av direkt, men det är irriterande.
Senare på dagen smällde jag i foten några gånger till vilket resulterade i att jag nu har två skadade, missfärgade och sammantejpade tår.
Sexigt.

Efter lunch gick några av oss iväg till en sötvattensgrotta en bit bort. Det tog ungefär 15 min att gå dit, men det var så fruktansvärt varmt att det lika gärna kunde varit två timmar. Solen stekte galet starkt. Sen kom vi fram till grottan.

image479

image480

Den var precis som man tänker sig att en grotta i ett berg i ett exotiskt land ska se ut.
Det var nästan obeskrivligt skönt att komma i det svala vattnet efter den heta promenaden.

På vägen tillbaka visade guiden oss en limebuske med nästan mogna frukter, de luktade jättegott.
Sen gick vi in bland en massa palmer och stannade vid en och rätt som det var hade giuden klättrat upp och började kasta ner nötter till oss. Han skalade och öppnade dem utan andra verktyg än en pinne och en sten, vilket var rätt kaxigt. Josef försökte göra om samma sak sen och lyckades väl så där kan vi säga ;)
Kokosnötterna smakade ganska annorlunda mot de som säljs i Sverige, men goda ändå.

image481

image482

image483

image484

När vi kom tillbaka till Paje Ndame bjöd några av masajerna in oss till kubb-match. Jag, Emily och en tjock och glad masaj krossade motståndet totalt :)

image485

image486

Sen gick vi till baren. Vi beställde några drinkar och sen hade vi kunnat sova middag.
Han gjorde dem så noggrant  och så långsamt att det inte var klokt! Han mixade färska frukter till juice, blandade, smakade, blandade om, dansade, diskade och till sist dekorerade han. Varje drink tog lite under 10 min att göra. Men här har man inte bråttom. Och de blev väldigt goda :)

image487

image488

Bartendern var ju dessutom svinsnygg, så vi klagade inte ;)

När solen började närma sig nedgång tog vi ett sista dopp. Det var nästan obehagligt varmt. Nästan.
Det är en väldig skillnad mellan ebb och flod här och två cykler går på lite över ett dygn vilket gör att det flyttar på sig, men just nu har vi förmiddags- och eftermiddagsbad. Toppen.

Shirini - Tjugo
Tutoanoa! - Vi ses!
Hamjambo - Hej till många

Kommentarer
Postat av: cecilia

drinkarna såg smaskiga uut.

2008-03-12 @ 12:59:37
URL: http://heyholetsgo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0