10/2

SönDag 10

Dagen startade med en promenad till traktens högsta berg, Hongi. Det var säkert hela 75 m över marken :)
På berget åt vi vår medhavda frukost och hade det skönt en stund. Himlen började bli mörkare och mörkare och några av oss bestämde därför att det var nog dags att gå hemmåt. Snart började det dugga. Då visste vi att vi hade ungefär 5 min på oss att söka skydd, sen kunde vi lika gärna hoppa i poolen med kläderna på.

image450

Frukost

Vi hann precis hem innan det riktiga regnet kom, men de i sällskapet som stannat kvar längre på berget fick en härlig dusch.
Det är ungefär som att stå under ett vattenfall att vara ute när det regnar här :)

image451

Människor överraskade av regnet

Sen gick vi på gudstjänst i en närliggande kyrka. Det var något annat än de svenska sömnpillren, det!
Det var sång och dans och rop om vartannat. Färgglada kläder och vackra människor överallt.
De var så sjukt tonsäkra och tajta, dessutom! De gjorde flera jättesvåra låtar med massa stämmor, helt á capella (är det så man skriver?).
Vi hade också förberett två låtar, men de var ju så klart inte så häftiga som deras :)

Åh, något som är lite läskigt är vakthundarna de har här på Tazengwa. De släpps ut varje natt när vi lagt oss och tas in igen innan vi går upp. På dagarna är de så söta och trevliga, men på nätterna är de helt vilda!
De flesta av oss bor innanför ett staket så att vi kan gå utanför rummet för att gå på toa på natten, men några andra bor utanför den inhägnaden och två av dem har varit dumma nog att gå ut på natten.
I natt trillade en man för att han blev jagad av hundarna när han skulle gå 4 m till toadörren. Stackarn slog sig lite, men jag tror inte de va nån vidare fara. På nått sätt lyckades han också värja sig från hundarna, annars kunde det gått illa.

På eftermiddagen åkte vi in till Nzega för att se om vår skräddare var klar med alla beställningar och för att shoppa. Som väntat var knappt något alls klart, bara en eller två skjortor vad jag kunde se. Han har fått otroligt mycket att göra av oss, men de säger att han brukar bli klar precis i tid och komma cyklandes i sista sekunden.

Jag har köpt så vackra kangas :)
Jag är egentligen inte så mycket för sånt, men de var så vackra och så billiga och de går att använda till ganska mycket, så jag tror inte jag kommer ångra mig.

Middagen åts idag hemma hos en vän till reseledarna. Kvinnan heter Teddy och vi var 7 st som åkte hem till henne. Vår familj fick åka just dit av en speciell anledning.
Teddy, hennes man och deras barn bor en bra bit utanför stan, men 2002 köpte de en tomt inne i stan. Varje år har Teddy försiktigt frågat om lite pengar till att börja bygga ett hus på tomten, men inte förrän i år fick hon napp.
Min farmor är gammal och dement så hon bor på hem och förbrukar knappt några pengar alls. Vi bestämde oss för att tillfråga min faster, som har hand om pengarna, om hon inte höll med om att farmor gärna hade skänkt lite pengar till de fattiga i Tanzania om hon kunnat välja. Min faster höll absolut med och bestämde att farmor skulle skänka några tusen, mycket mer än vi hade hoppats på :)
Vi berättade för våra reseledare om pengarna och de tyckte att det skulle vara perfekt för Teddy och hennes hus.

image452

Teddu och jag

image453

Vackra människor

image454

Precis innan vi skulle åka hem satte vi oss med Teddy och hennes man och Pelle (en av reseledarna) förklarade för dem hur det låg till.
Afrikanska kvinnor visar i princip ingen tacksamhem och röjer ofta inte en min när det gäller sånt här och jag märkte knappt något alls på henne. Efteråt sa Peller ändå "Oj, såg ni vad glad hon blev! Härligt!"
Vi andra tittade på varandra och bara fånlog. Pelle har ju bott där och är bättre på att uppfatta sådana saker, men vi andra hade ju inte fattat nått :)

image455

Gruppbild

Något annar som väl var lite roligt men som jag tyckte var synd var att två av barnen som var där skrev varje gång jag kom i närheten. De andra vitingarna var okay efter ett tag, men jag med mitt konstiga blonda hår blev bara för mycket.
De hade nog aldrig sett vita människor förut.

moja - ett
mbili - två
tatu - tre
nne - fyra
tano - fem
Choo ni wapi? - Vart finns toan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0