Hemma igen - FreDag 1

Oj, vad konstigt naturligt det är att vara hemma igen.
Jag har missat så mycket!
Fick igen lite info genom ett mycket oväntat men väldigt trevligt samtal med Peter.
Tydligen har årets Melodifestival dragit igång.
Där ser man.

Jag ska inte skriva för mycket här, för inlägget kommer bli långt nog ändå.
Jag ska nämligen blogga retroaktivt.
I drygt 2 veckor frammåt ska jag försöka att varje dag skriva in en dags dagboksskrivande från resan.
Hoppas att några av er orkar läsa :)

FreDag 1

06.30
Nu har vi varit på flygplatsen i lite över 2 timmar. Planet ska egetligen gå 06.35, men på grund av förseningar i Amsterdam blir det lite sent. Jag är glad att vi ens kommer dit.

När vi skulle checka in bagaget fick vi nämligen totalstopp och blev ivägskickade till en kvinna som arbetade på vårt flygbolag. Vi fick höra att för just vår familj var det en massa problem. Något har blivit fel mellan datorerna och våra biljetter har blivit makulerade och är alltså inte giltiga.

Efter ca. 1½ timmes ringande och krånglande fick vi i alla fall beskedet att vi och vårt bagage får åka till Amsterdam och där stå på stand by. Sen ska vi hoppas att de som bokat biljetterna har vaknat och kan kolla upp våra nya biljettnummer.

Ett tag var vi oroliga att vi inte skulle komma någon stans alls, nu låter det i alla fall som att det kommer att lösa sig men det har ändå sugit ut all spänning och förväntan jag borde känna och ersatt det med ångest och oro. Man är ju så maktlös i sådana här situationer, det är nog det jobbigaste.

14.30
Nu sitter vi på planet till Nairobi och det är 6 timmar kvar av den här flygningen. Det gick faktiskt oväntat smidigt i Amsterdam. Vi hade väldigt bråttom eftersom flyget från Landvetter var en timma sent, men de fick in oss snabbt och lätt. De sa att de inte kunde se något om sista flygsträckan, men vi har fått våra nya biljettnummer nu, så det borde inte bli så mycket problem.

Fick just svingod flygplansmat! Blev helt chockad av att det var så gott :)
De försöker supa mig full hela tiden också. Har blivit erbjuden både det ena och det andra ska du veta. Hade nog kunnat ingå i 10.000-metersklubben om jag lagt manken till med tyska gubben som sökte kontakt med mig och Emily nyss ;)

Nej, nu får jag sluta. Bee Movie visas :)

00.45
Nu har vi precis kommit fram till missionshemmet vi ska sova på i natt. Efter drygt 1 timmes skumpigt åkande. Vi såg massor med vilda hundar och katter.

Trots att det är fredagskväll var det väldigt lite människor ute och rörde sig. De är väl inte ute och slarvar lika ofta som vi är, kanske :)

Två gånger på vägen hit var det poliskontroll. Båda gångerna tände chauffören ljuset i bussarna så att poliserna kunde se att vi var vita, då vinkade de bara förbi oss.

Jag har sett så många sorters träd och buskar. Bland annat finns det fullt av bananträd överallt.

Chaufförerna körde fel ett par gånger på väg till missionshemmet, men till slut kom vi rätt och då möttes vi av tanzanier iklädda full vintermundering! Vi snackar pälsmössor, dunjackor och lovikavantar! Vi svettas nästan i t-shirts och byxor och de fryser som tokar. Såg väldigt kul ut :)

I köket står två flak ägg, massor av bröd, banane, mango, annanas och annat gott som vi ska ha till frukost imorgon. Underbart!

Jag har nu varit vaken i ca. 20 h och innan dess sov jag underfär 2½ h. Jag har inte sovit nått på hela dagen.
Jag är inte trött!
Jag går väl antagligen på sparbränsle och är alldeles uppspelt, men det är ändå konstigt. Kommer väl troligen somna så fort huvudet landar på kudden.

Nu ska vi ha en liten samling för att få reda på när vi ska upp imorgon och sånt.

Tänk att jag äntligen är här.


Dagens Swahilikurs:

Hujambo? - Hej

Sijambo - Svar på hej


image384

Mina sovande föräldrar

Kommentarer
Postat av: Johan

Jag orkade inte läsa. Och det säger en del... Välkommen hem igen förresten...

2008-02-18 @ 22:34:46
URL: http://schooner.blogg.se
Postat av: Arna

men... vem e den bibelstuderande mannen som är inne på din msn JÄMT? =/

2008-02-19 @ 00:00:11
URL: http://arnas.blogg.se
Postat av: Nisse

välkommen hem dude!

2008-02-19 @ 02:44:44
Postat av: Amanda

Tack! :)
Ja har bytt lösenord nu så han kan inte komma in mer. Det var nog bara en ensam själ som tyckte att ni verkade himla trevliga.

2008-02-19 @ 07:41:39
URL: http://flickanfredrik.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0