8/2

FreDag 8

Första sovmorgonen på resan! Otroligt uppfriskande, speciellt eftersom jag sov så dåligt igår natt.
På förmiddagen åkte alla utom pappa, Emily och jag till ett nybyggt men ännu ej öppnat barnhem. Vi stannade kvar och tog det lugnt, pluggade och gick på promenad.

Efter en varma koppen- och zambozalunch bar det av till den omtalade korgfamiljen.
Det är en familj som verkligen bor ute i bushen och de flätar korgar som försörjning.
Varje år säger reseledarna till ett litet tag i förväg att de ska komma. Då sätter de igång och gör korgar som vildar.
Förutom de 30 korgar som Pelle beställt till kyrkan fanns där 108 korgar i alla möjliga former!
Vi köte rubbet för 355500 TSh (Tanzanska shilling), vilket är typ 2000 kr.

image438

image443

Skapande

Det var en väldigt stor grej att vi var där, alla som märkte det kom springande och ville titta på de rika blekansiktena :)
En av guiderna, Bashiri, sa att det ger dem hög status att vi komer och hälsar på och gör affärer med dem. Det tyckte jag kändes lite jobbigt, men det är ju kul att det är bra för dem.

image439

Publik

image437

Otroligt söt unge!

image436

Ett helt vanligt sovrum

När vi var tillbaka på Tazengwa där vi bor delade vi upp korgarna i högar och sen lottade vi ut dem. Emily och jag fick en hög att dela på och jag fick jättefina grejer! :)

På kvällen var det fjäskmiddag med skolchefen. Kommunchefen kunde inte komma, hon hade blivit kallad till huvudstaden Dudoma. Presidenten har nämligen avskedat alla ministrar efter att ha fått nys om att många av dem var korrupta.
Enligt guiderna är detta jättebra. De gillar verkligen sin president och tror och hoppas att detta kommer att leda till något positivt.
Det hoppas vi också.

När vi kom hem på kvällen frågade Emily en av reseledarna, Lisbet, om ett sköldpaddeskal jag sett tidigare under dagen. Hon sa att det inte alls låg något prydnadsskal här och tyckte att den lät alldeles för stor. Vi skyndade dit och det visade sig att den levde! Den var större än en fotboll och är jätteovanlig här. Kändes ascoolt! :)

image441

Vi har också sett flera skorpioner här. Jag som är van att lägga allt på golvet måste anstränga mig att inte göra det, annars kryper de gärna in och gömmer sig där och då kan det gå illa.

image442

Karibu(ni) - Välkomna (till flera)
Nina weza? - Får jag ta kort på dig?
Ndio - Ja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0