6/2

OnsDag 6

Idag var det studiebesöksdags. Först åkte vi till kommunhuset och fick träffa stadshuvudet där. Förvånansvärt nog var det en kvinna, men hon verkade verkligen komma från överklassen och hon var rätt snobbig.
Sen fick vi träffa skolchefen och där var det en helt annan femma! Han var öppen, vänlig och tillmötesgående på alla sätt. Han ville ta alla i hand, fråga vad man hette, vad man gjorde och vad man hade för familj. Han blev lycklig över att vi hade så många lärare med och frågade vad han skulle göra för att få dem att komma ner och arbeta här ett tag.

image431

Skolministern

Det har byggts otroligt många skolor de senaste åren men det finns inte lärare nog till dem alla. Då tas de erfarna lärarna från de gamla skolorna och görs till rektorer på de nya. Detta gör att de gamla skolorna blir av med sina vana lärare och får inga nya. I slutet av månaden utexamineras en del nya lärare, så då hoppas många skolor att de ska få några av dem.
Det är nämligen så att här nere får inte lärarna själva bestämma var de ska jobba någonstans, de blir tilldelade platser och tvingas flytta efter vad som bestäms.

Vi besökte en skola och fick se en del sovsalar, ett par klassrum och skolköket.
Eleverna var jättenyfikna och överallt såg man massa ansikten i fönstren.

image432

Det var sjukt rökigt och nästan omöjligt att andas i skolköket.

På kvällen fick 10 av oss åka hem till en familj och äta middag. Det var trevligt men jobbigt.
En kille där fick min mailadress och ville att jag skulle hjälpa honom att få komma till Sverige för att plugga. Han var rätt krävande att prata med för det kändes som att han trodde att jag skulle lösa alla hans problem, men han var trevlig också.

image429

Mfaume Adam, Emily, Mfaume Ibrahim och jag

image430

Familjens kök (utomhus)

Det började regna strax efter vi kom till familjen och har man inte upplevt ett arfikanskt regn kan man inte förstå hur mycket vatten det var. Vi var hos dem i ca 2.5 h och när vi åkte därifrån regnade det inte lika mycket längre, men de hyffsat fina vägarna vi hade kommit dit på hade nu förvandlats till floder.
Det var helt sjukt!

Mimi ni Amanda - jag heter Amanda
Mimi ninatoka Uswidi - jag kommer från Sverige
Jina lako?- Vad heter du?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jina lako? = får jag ta kort?
hihi eller hur.. visserligen var det aldrig nån som fatta när jag ställde den frågan med det betyder det inte iaf =) det betyder: vad heter du?

2008-02-25 @ 13:48:58
Postat av: Amanda

Nej, förlåt! Skrev fel översättning. Nina weza är får jag ta kort, jag ska genast ändra :)
Är det Josef som är på besök igen eller?

2008-02-25 @ 13:51:44
URL: http://flickanfredrik.blogg.se
Postat av: Emily

Nej det var Emily, men mitt namn kom inte med. visste inte ens att vi kunde "får jag ta kort"

2008-02-26 @ 08:44:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0