5/2

TisDag 5

Det blev till allra största del en bildag idag.
Vi åkte till Mwanza där vi åt på på Gatubarnens Pizzeria, de hade typ de godaste pizzorna jag ätit, växlade pengar och strosade runt på stan.

Jag hade så gärna velat hitta ett fungerande internetcafé, men alla var antingen sönder eller hade för lång kö.

Något som var lite spännande var att jag såg två albinos inne i staden och senare en ute brevid vägen. Det får min att fundera;
Är det inte alls lika vanligt med albinos bland vita eller märker man det bara inte?
För om det är så att det knappt märks börjar jag undra om inte jag kanske är det.
Fan vad blek jag är.

Den stora grejen under dagen blev ändå Swahilin. Eller Kiswahili, som det heter egentligen.
Jag satt i samma bil som Josef som har bott här ett par år och har övat massa, så han är jätteduktig på språket. Vi pratade också med guiden Bashiri typ hela vägen och lärde oss en massa nytt.
Därför blir ordlistan en aning längre idag än vanligt :)

Vi är nu framme i Tazengwa utanför den lilla byn Nzega som är stället vi ska bo på en hel vecka. Det är också stället reseledarfamiljen bott på i två år så de har en massa vänner här.

Här finns också en pool :)
Igår tog jag resans och årets första dopp och det var perfekt!

Asante sihitaji - nej tack, jag vill inte köpa
Asante sana - tack så mycket
Asante kushukuru - varsågod/tack för att du tackade
Samahani - ursäkta
Si elewi - jag förstår inte
Kidogo Kiswahili - lite Swahili
ina/ana pendeza - den är/du gör dig vacker
Kwaheri(ni) - Hejdå (till flera)
Lala salama - sov gott
Rafiki jango - min(a) vän(ner)
Safari njema - lycklig resa
bei gani? - vad kostar det?
bei gali (sana)! - (alldeles) för dyrt!
Mambo vipi! - Tjena kompis!
poa - schysst (svar på föreg.)
gadu - cool
shuga - bög
Waafrika - afrikaner (kan man svara när de säger Wazungo, då blir de jätteförvånade :P)
Bara bara - väg
Tazema - titta
Niamaza! - Håll tyst!

Kommentarer
Postat av: Josef den svarte

Tja!
Tack för trevlig resa, jävligt sköj. Har tagit del av din trevlig blogg med:D Chilla loss hajp
Wewe ni shuga

2008-02-22 @ 18:01:20
Postat av: Arna

haahahahaha mambo vipi =D
den kommer jag lätt använda när jag kommer till sverige igen. nu får du inte heta AS (våra finfina initialer) på min mobil längre. nu heter du mambo vipi haha

2008-02-23 @ 01:01:47
URL: http://arnas.blogg.se
Postat av: Hanna

Ruschelpana sa jag när jag var liten. Det duger så bra fortfarande!

Visst är det skumt! När vi åkte hemåt förväntade vi oss nästan att se svergie.. och istället möts vi av Sydney. Men ändå suckar vi nöjt och tänker "hemma" :)

Men det är kul. Att kunna göra sånna resor är precis vad jag hoppades med Australienåret. Möjligheten att sticka till Surfers Paradise över en helg är ju soft.

2008-02-24 @ 12:20:33
URL: http://njorun.blogg.se
Postat av: Amanda

Haha, niamaza mzungo, mimi kuona tombili! ;)

2008-02-24 @ 19:47:37
URL: http://flickanfredrik.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0