4/2

MånDag 4

Idag var det gryningssafari.
Vi gick upp och dracke n kopp te vid 05.45 och sen bar det av ut med bilarna.
På morgonen vandrar nämligen djuren och de är därför lättare att stöta på.

image411

Vi såg en flodhäst på morgonpromenad. Trots sin otroligt stora och tunga kroppshydda triddapde den fram så nätt. Det såg helt absurdt ut.
Flodhästen är det djur efter myggan som dödar flest människor, trots att de är växtätare.

image410

Vi fick även se det vi hade väntat och hoppats på.
Plötsligt låg där 2 maffiga lejonhanar mitt på vägen.

image412

Vi stannade och tittade på dem en stund när de låg där och solade, sen började de röra på sig.
En av dem vandrade iväg längs bilvägen och våg guide körde efter den och sedan om den.
Jag satt på sidan den gick på och när vi körde förbi tittade den upp och stirrade mig rakt in i ögonen. En otroligt häftig känsla!

image413

En stund senare hittade vi även två honor med två ungar precis brevid vägen. Ungarna var sjukt söta!

image414

Vi såg en elefant och stannade så att det kunde passera på vägen framför oss. Den gick över, men guiden åkte inte vidare. Han sa att vi skulle vänta lite. Snart kom det en till. Och efter det kom det fyra till.
Underbart.

image417

image419

image418

image415

image420

Vi fick tyvärr inte se någon leopard, men de är väldigt svåra att få syn på och när man väl för det är de långt borta, så vi missade nog inte så mycket ändå.

Vi åt frukost och packade in oss och sen var det safari igen.
En sak som var väldigt rolig var att vi såg en flock babianer i ett träd samtidigt som vi mötte en annan jeep med folk vi inte kände. Plötsligt blev babianerna rädde och började hoppa ner från trädet och springa därifrån. Guiden sa att de måste ha fått nys på ett rovdjur.

image416

Snart började de båda guiderna skratta.
Den andra jeepen hade en bild på ett lejonansikte på sidan och det var den de hade blivit rädda för :)

Vi fick också se några krokodiler när vi åkte över en flod på olika ställen. Guiderna sa att han man sett på TV om gnuernas vandring och hur de blir ätna av krokodiler när de korsar en flod var det just den floden det handlade om.

Vi åkte ut ur Serengetiparken och kom snart fram till bostaden för natten. Ett afrohotell. Det är alltså lokalinvånare som driver och äger det. Våra reseledare hade varnat oss om att standarden på detta stället inte skulle vara den bästa, men jag tycker det är jättefint här!

image421

Idag är första gången vi fått lite fritid, så jag fick sätta mig och plugga lite. Jag satt där i kvällssolen med min iPod och mina böcker, då kommer Emily med en kall öl och jag måste säga att jag kunde haft det mycket sämre :)

På kvällen blev det afrikansk buffé, tittande på afrikansk fotboll med guiderna och trubadurskrålande till läggdags.

Ndege - fågel/flygplan
Punda Milia - Zebra
Kiboko - flodhäst

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0