3/2

SönDag 3

Dagen började med riktig hotellfrukost. Känns lite absurdt att ära massa lyxig mat i ett land som detta, men jag tänker inte klaga.

Idag var första safaridagen. Vi åkte först till Ngorongro-kraterns kant som faktiskt är ett av världens underverk. Det visste jag inte innan, men det förstod jag när jag var där. En så otroligt vacker utsikt.
Vi tog många bilder, men det går liksom inte att få fast på bild, det är synd.

Här är i alla fall en där syster och jag står framför kanten:

image400

Sen gav vi oss av på färden ner till savannen. Den otroligt långa, slingriga, skumpiga färden på fruktansvärt små vägar.
Plötsligt stog där en elefant i en krök, bara 4 meter bort eller något sånt.
Han såg snäll ut :)

image396

Väl nere efter ca 1 timmes berg- och dalbanefärd fällde guiden upp taket så att man kunde stå upp i jeeparna och skådandet kunde börja på allvar.

Jag ska inte försöka förklara hur vackert det var, det är ingen idé. Jag får visa er lite bilder och hoppas att ni ser åtminstonde något av det underbara vi fick uppleva.

image397


image398

image399


image401


image402


image403


image404


image405


image406


Vi var nere i kratern i 5 timmar och såg alltså gnuer, zebror, bufflar, antiloper av alla dess slag, elefanter, giraffer, flodhästar, lejon, hyenor, jakaler, babianer, silkesapor, örnar, noshörningar, tranor, strutsar och många, många fler djur. Guiderna sa att vi hade väldigt tur med noshörningarna. Vi såg först en ensam på ganska nära hålla, sen en mamma och en unge hyffsat nära också (hyffsat nära betyder alltså ett par hundra meter, noshärningar är väldigt skygga).

Vi missade det precis, men det var några i gruppen som fick se två lejon para sig.
Vår guide berättade att de har parningstid 2 ggr/år och då parar de sig i 1-2 veckor upp till 50 ggr/dag! Under denna tid gör de alltså inget annat än att para sig och vila mellan ronderna. Måste va sjukt jobbigt :P

På väg upp och ut ur kratern stötte vi på en buss som vält. Det var glas överallt och det rann olja från den. Det hade hänt på morgonen, så de som varit med i olyckan var inte kvar, men vi fick höra av några som stog vid bussen att en del hade skadats men ingen hade dött.
Jag måste säga att de hade otroligt tur ändå. Det hände inte på de långa, långa bitarna med fruktansvärda stup vid sidan, utan på ett mera "säkert" ställe. Läskigt att se.

Vi stannade även till i en massajby på väg ut ur parken. Där fick vi komma i och se hur de bor och höra om hur de lever.
De dansade och sjöng för oss också. Vi fick se dem hoppa! :D

Emily gav bort ett goselejon till dem. De förstod först inte vad det var, de hade aldrig sett något liknande. Nästan alla vuxna var framme och kände på pälsen och manen och var mycket skeptiska. Sen började de tycka om den och när de märkte att barnen var livrädda för den blev de överlyckliga och började jaga dem med den och gapskratta! :)

image407


image408


image409


Vi hann ut ur parken precis innan den stängde och nu bor vi på Serengeti Serenera Lodge och ska snart äta middag.
Hungrig som ett djur är jag.
Och trött som fan.
Vi ska upp vid halv 6 imorgon, så jag ska lägga mig så snart jag bara kan.

Jag måste förresten säga att aldrig förr har jag varit så nöjd med att sitta så stilla så länge. Så rastlös som jag är! :)
Men det finns så mycket att titta, lukta, se och känna på att man knappt tänker på att tiden går.
Underbart.


Simba - Lejon
Chui - Leopard
Tembo - Elefant
Kifaro - Noshörning
Nyani - Babian


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0