2/2

LörDag 2

Dagen börjde tidigt. 6 svensk tid, 8 tanzansk.
Vi gick upp, åt vår fantastiska frukost, fick en liten föreläsning om vad de sysslar med på missionsstationen och sen bar det iväg.

Vi blev hämtade av två jeepar och en buss, de packade allt på taken och det såg härligt stereotypt ut :)
Det var otroligt häftigt att äntligen få se landskapet ordentligt. Igår kväll var det ju kolsvart så vi såg i princip inget.

Vi var snart i Arusha, Tanzanias 3:e största stad, där vi växlade pengar och blev attackerade av gatuförsäljare. Det blev bra träning för mig som har så svårt att inte vara artig mot främlingar.

Vi lämnade Arusha för att bege oss till Gibbs farm. Resan tog väl 2½ timme och det var inte tråkigt en enda sekund! Och jag är ändå sjukt lättuttråkad! :)
Det händer något ut efter vägen nästan hela tiden och när det inte gör det händer det något uppe på vägen. Jag ska väl inte gå in på detaljer, men jag kan ju säga att jag vill inte köra bil här!

Så fort barn får syn på oss skiner de upp, vinkar och ropar "Wazungo, wazungo!" (="vitingar, vitingar!"). Vi hade några tennisbollar med oss som vi slängde ut längs vägen och barnen som fick tag i dem nästan skrev av lycka.

Vår gudie berättade om en massaj som var den rikaste i trakten med sina 3000 kor. Han hade 30 fruar och 83 barn. Hans familj befolkade en egen by och han höll på att bygga en skola åt sina barn.
Hur fan orkar man med 30 fruar?!
Och nämnde jag att han var 75 år? :)

Åh, det finns så mycket att berätta, men jag ska försöka fatta mig kort.

Gibbs farm är ett kaffeplantage som anordnar rundturer åt turister. Det var så vackert, nästan som i en regnskog. Överallt stog eucalyptusträd, bambu och andra magnifika skapelser.
Efter vandringen fick vi smaka deras kaffe framför en fantastisk utsikt över de tanzanska slätterna.
Inte så pjåkigt.

Just det, vi såg babianer idag! Och giraffer. Och storkar. Och annat. Jävligt ball! :D

Nu är vi på Kudu Lodge där vi ska spendera natten. Rummen är otroligt vackra och känns så lyxiga. Speciellt efter att man sett hur lokalbeflkningen här lever och bor...

Nu är det snart samling och buffé så ja måste skynda mig att duscha.

Hoppas du fick mitt grattis-sms idag, Sune :)

Och sist, men inte minst:

Habari gani? - Hur mår du?
Nzuri - Bra


image386

Karin, Emily (syster), Agnes och jag


Kommentarer
Postat av: Johan

Visst kom det fram, även om det tog en stund att komma på vem det var från

2008-02-19 @ 21:45:30
URL: http://schooner.blogg.se
Postat av: Alex

I see London, I see France, I see Agnes underpants!

2008-02-20 @ 17:12:23
URL: http://teammanwhore.blogg.se
Postat av: Amanda

Passa dig, pysen! Hon är ju för fan bara 13! ;)

2008-02-21 @ 08:32:34
URL: http://flickanfredrik.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0