Vårkänslor - känslor på våren

Nu har den kritiska tiden kommit.
Den outtalade tanken kretsar i allas huvuden, man ser det på de irrande pupillerna.
Jag kliver av pendeln i Alingsås. Ser mig lite trött omkring och börjar gå.
Jag hinner inte många steg förrän jag får syn på en humla som surrar förbi.
"Oj, måste va årets första!"
Tänker jag och planerar sen att fortsätta gå, men jag kan inte.
Jag blir helt förstenad när jag ser mig omkring och upptäcker att de runt omkring mig också har upptäckt humlan och att de med en fart värdig Stålmannen bytt om till sommarkläder.

Detta kanske inte riktigt var sant.
Det där med årets första humla var det, men det andra kanske bara hände i mitt huvud.

Men visst är det lite så?
Just april är månaden som är känd för att vara ombytlig och det betyder alltså att det ofta är då den första "riktiga" värmen kommer.
Det är då folk blir vilda.
Aldrig bryr sig folk mindre om hur svenskt det är att tala om vädret med alla de möter, vi kan liksom inte hålla oss, det bara bubblar över och vi bara måste berätta om den där tussilagon vi såg i förrgår.
Det är tiden då kläderna byts ut.

Det var det jag tänkte komma till.
Folk byter kläder.
Bort med de gamla, fram med de nya och de ännu äldre - från förra sommaren.
Man vill ju inte byta för tidigt, då ser det ju lite dumt ut och man fryser ju så förfärligt.
Man vill ju inte byta för sent, då har ju alla andra också hunnit inse att det är vår och bytt till sina tunna, lätta, vackra kläder.
Nej, man måste ju vara speciell.
Först eller döden.
Trendsättare eller nobody.
Det är ju så det ser ut.

Ja, jag ska i alla fall vara speciell som fan i år.
Jag ska förstöra för er.
Jag ska inte byta alls.
Jag tänker gå med min vinterjacka, mössa, halsduk och fodrade skor tills vintern är här igen eller jag trillar av pinn.
Mig ska ni minsann inte sätta tränd på!

Kommentarer
Postat av: h-f

haha. underbart inlägg. herrejösses så bra det var ^^ God ! (; jag har förresten kirrat utmaningen där d; och angånende flyttparty vet jag inte om det blir av att flytta överhuvudtaget. hyresvärden är lite dum i huvudet, men det märker jag. i vilket fall som helst så om det inte blir av att flytta så är det iaf party här den andra maj, som är en fredag (: Så du vet det (: och då är du välkommen minsann (: säger jag utan att ens ha pratat med johan då.. men vafan d; klart du ska komma liksom ^^

2008-04-10 @ 15:58:37
URL: http://ishav.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0