Arvssynden

Har funderat på det ett tag och nu känner jag mig redo att skriva om det.


När jag skriver arvssynden är den naturliga kopplingen för de flesta troligen till historien om Adam, Eva, ormen och kunskapensträd. Inget konstigt med det. Det är dock inte den arvssynden jag tänker på. Det är inte ens en arvssynd jag tror på. Det jag tänker på är något som pågår just nu, något vi alla gör oss skyldiga till.


Den globala uppvärmningen. Växthuseffekten. Stora ord.
Vi är alla ansvariga för vad vi släpper ut i atmosfären.
Jag kan ärligt säga att inte en timme av vakenhet går förbi för min del då jag inte tänker på något om miljöpåverkan. Och mår dåligt.
Jag vet att jag har väldigt lätt att få dåligt samvete, men när det gäller detta tycker jag absolut inte att det är mer än rätt.
Vi förstör för kommande generationer. Vi förstör för oss själva. Det är vår arvssynd.
Det är så jävla enkelt att säga att en människa, jag själv, inte kan påverka något på det stora hela, så varför bry sig?
Men om det inte handlar om människor, vad handlar det då om?
Världen förstör inte sig själv i den sjukliga takt vi ser nu

Nyligen fick jag höra väldigt skrämmande siffror.
Om alla i Sverige skulle ha på sin dator en timme mindre per dag skulle det räcka till motsvarande bränsle för 5000 resor runt jorden.
Hur jävla svårt är det att stänga av datorn när man inte sitter vid den?
Hur många minuter tar det att starta den?
Jag har själv varit väldigt dålig på detta. Inte längre.

Om alla slutade värma upp mer vatten än de behövde i vattenkokare/kastrull och istället bara värmde det de skulle använda skulle den elen kontinuerligt förse hela Europa med el.
Hör ni inte hur SJUKT mycket det är!!!
Vad fan ska alla med det där extra vattnet till?!

Och det här med att inte stänga av apparater helt, utan bara sätta dem på stand by. Skulle det verkligen vara så jävla mycket jobbigare att gå de där 2-3 metrarna fram till TV:n för att trycka på stora knappen, istället för att sitta på sitt feta arsle i soffan med fjärrkontrollen?
Skulle det vara så mycket begärt att skaffa en kontaktradda med switch?

Behöver du ta bilen 10 min till jobbet eller ska du kanske cykla när det ändå är så fint väder?
Vill du sitta i bilkö eller ska du ta tåget?
Jag vet att det kostar en löjligt stor summa att åka kollektivtrafik nu för tiden. Jag tror inte att det i slutändan kostar mer än att ha bil, men även om det gör det; är det verkligen inte värt det om det kan hjälpa till att bevara vår jord?

Hur mycket ansträngning och tid tar det att källsortera?
Bara dela på metall, hårdplast, mjukplast, papper och vanliga sopor.
Är det sant det fortfarande finns de som inte komposterar?

Jag är verkligen inte den första som säger de här sakerna och jag hoppas verkligen att jag inte är den sista.
Men det är ju så viktigt!
Det är ju så ENKELT!
Så sjukt enkelt att ändra sina vanor bara lite och förändra så mycket.
Ta upp en diskussion, ge någon en tankeställare. Ge sig själv en tankeställare.

Det är egentligen inte så att jag vill få dig att känna dig dålig.
Detta är mitt desperata sätt att få dig att tänka.
Jag tänker så mycket på det och jag tillåter mig själv att må bra när jag väljer det bättre alternativet, hur lite just den handlingen än må förändra.
Börja med dig själv och prata med andra.
Det måste gå att göra något.


Kommentarer
Postat av: Tjôtröven...eller Avis...

"Om alla i Sverige skulle ha på sin dator en timme mindre per dag skulle det räcka till motsvarande bränsle för 5000 resor runt jorden."

En normal dator drar ca. 500w vilket blir 0.5kW å på en timme... 0.5kWh å så får man ju uppskatta hur många datorer det finns...kanske en miljon...?

Då är vi uppe i 0.5 x 1000000 = 500000 = 500kW

100kW = 136 Hk

Så 500kW blir ju då 680 Hk...vilket inte e mera än en schysst Camaro!

Å den kör 90Km på en timme...9 mil på en timme å så drar den 2liter bensin per mil x 9 = 18 liter bensin...vilken kostar 12.50kr/liter...225:-

Så om vi stänger av en miljon datorer en timme blir det bara 225:- i slutänden...eller dryga 80tusen spänn på ett år! Stackars raggare...

Men då en kWh kostar runt en krona styck så inser ju även Du att om det handlar om 500kW i en timme som då bara blir 500:- är det endå bättre att slösa med el än med bensin!

Hejja Elbilen!!

2008-04-29 @ 14:54:59
Postat av: Johan

Härreugd! har inte tänkt på det här innan! Du är något på spåren!
Problemet med det här snacket är att det är för mycket av det. Snack alltså. Folk har blivit avtrubbade och lyssnar inte längre. Hejja Gore.

2008-04-29 @ 21:00:29
URL: http://schooner.blogg.se
Postat av: Amanda

Näe Johan, nu är du dum. Man måste försöka.

2008-04-29 @ 21:17:48
URL: http://flickanfredrik.blogg.se
Postat av: Avis...för enkelhetens skull!

Johan, har du koll på vad Al Gores flygplan släpper ut när han åker runt runt å föreläser...för en mille dollar per kväll? ;)

Skiter nog i att ens försöka stänga ner min dator...

2008-04-30 @ 01:22:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0