elfteseptember

Japp, idag är det 6 år sen den stora katastrofen.
Asså, jag tycker det är lite intressant det där med hur "stor" en katastrof egentligen blir.
Det har varit mycket diskussioner om det här med att flodvågskatastrofen har blivit mycket mer omtalad och "ökänd" i Sverige än på många andra ställen. Thailand, till exempel.
Detta är ju för att Thailand (som inte ens var i närheten av att vara det värst drabbade stället) är ett mycket populärt resmål för svenskar och därför blev många av våra landsmän drabbade. Därför är det intressant i Sverige. Mer intressant än att otroligt många asiater miste livet. Så är det, det kan jag förstå och till viss mån acceptera. Det som ligger närmre ens egen vardag ligger närmre hjärtat.
Men 9/11?
Tro för alla bär i Småland inte att jag inte tycker att det som hände var hemskt och sjukt, vad jag säger är bara att jag tycker det är konstigt att det har blivit stort i hela världen.
Varför är USA:s angelägenheter hela världens angelägenheter?
Visst, det är klart och tydligt så att USA är en enorm stormakt som har otroligt mycket makt och i princip kan göra vad som känns bra just för stunden. (Det är väl typ vad som försigått de senaste mandatperioderna också...)
Men det är ju ändå så att det påverkar oss mycket litet, det ligger oss inte alls nära geografiskt och egentligen borde det väl inte ligga så nära hjärtat? Sanningen är väl nästan att det finns fler USA-motståndare i Sverige än supporters? I alla fall ungefär lika många?
Och det som händer nu mellan USA och länderna i mellanöstern påverkar ju egentligen oss lika lite som svältkatastrofen i Afrika, eller hur!
Och det rör oss väl egentligen mycket mindre än trafficing, som pågår rakt under näsan på oss, gör.

Så varför är det så intressant?!

Varför är den där fule, människoföraktande, apliknande gubben och hans företag så himla viktigt för alla att hålla koll på? Kan någon svara på det?!

Nej, jag säger: Bojkotta USA-intresset! Låt dem inte komma in under skinnet på oss, för de kommer aldrig bry sig ett piss om oss.


image43

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0