Framtidsplaner

Här om dagen hittade min mamma en sajt på nätet om att läsa till veterinär i Norge. Nu är jag heltänd på det!
Jag ska ju läsa fysik b till våren, hade jag tänkt. Jag läste ju aldrig den på gymnasiet och den måste man tyvärr ha. När jag har den har jag chans att komma in i sverige, på det enda stället det finns veterinärutbildning så vitt jag vet, Uppsala. Uppsala ligger nära Stockholm och i Stockholm bor stockholmare. Som sann fejkgöteborgare måste jag säga att det tar emot lite vid tanken på att jag skulle kunna lägga mig till med en sån dialekt och sånna fasoner. Skrämmande tanke. Speciellt eftersom jag har väldigt lätt att ta efter folks sätt att prata. Om jag pratar med någon som har en annan dialekt än jag har börjar jag väldigt snabbt, och omedvetet, glida över till den personens sätt att prata. Jag är väldigt fascinerad av dialekter och jag älskar att byta dialekt, typ när jag är ute på krogen för att lura folk att jag kommer någon annan stans ifrån. Grymt omoget och sjukt kul :)

Det jag skulle komma till var i alla fall att utbildningen i Norge, Oslo, inte ens kräver fysik a! Det betyder att jag redan nu har behörighet till den linjen och, som det verkar, god chans att komma in! Mamma och jag gjorde lite efterforskningar och Oslo ligger faktiskt närmre än Uppsala och det finns dessutom mycket bättre tågförbindelser dit. (Som ni förstår var efterforskningarna mycket omfattande)
Vi läste vidare lite och all undervisning sker på norska. Detta verkar ju lite halvjobbigt, men det var flera som hade skrivit om att man kommer in i språket jättefort och att det inte brukade bli några problem. Många föreläsningar hölls tydligen till och med på "svorska" eftersom många av föreläsarna är svenskar.
Det låter så sjukt roligt, spännande, härligt och lockande!

Bostad och boende är ju alltid viktiga frågor när man ska flytta någonstans. Det är allmänt kännt att Norge inte är ett billigt land att leva i och eftersom Oslo (för er som inte vet det) är Norges huvudstad, borde det vara bland de dyraste ställena att leva på.
Jag tror att matpengar och sånt löser sig, jag får väl låna pengar och hålla på, men bostaden var jag lite mer orolig över. Det finns tydligen "studentbyar" där som man kan bo i och om inget annat dyker upp får jag väl ta med mig husvagnen dit och bo i början.



Jag är SÅ sugen!!

Kommentarer
Postat av: Caroline Behm

Hej!

jag vill också söka till Norge eftersom dete omöjligt att ta sig in i Sverige... :(
men hittar ingen info. är det upp till matte C lr Matte E som behövs..har du några tips på sidor med info?
Väldigt tacksam om du kunde skicka lite info till mig :) skicka till [email protected]
Lycka till!

2008-01-07 @ 14:53:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0