Tid är pengar

Ja, det finns ett uttryck som säger att tid är pengar. Tror du inte på det?
Då ska jag tala om något för dig.
Det är inte bara tid som är pengar. ALLT är pengar!

Du kostar pengar.
Så är det bara! Det finns inget du kan göra åt det.
Jag har funderat över detta många gånger under mitt liv, jag har ingen aning om varför, för jag vet egentligen inte om jag tycker att det är vidare intressant, men så är det i alla fall.

Jag vet att du nästan spricker av längtan att få höra vad jag menar, så jag ska förklara.

Det går inte att vara gratis, för allt du gör resulterar i att saker måste betalas för.
Det finns ju alla basic saker som att äta, spola vatten och köpa saker, det förstår ju vem som helst att det kostar.
Men sen finns det dom sakerna man kanske inte tänker på, som att när du slänger saker på marken kommer någon annan behöva plocka upp dem.
Då kanske du tänker "Ja, men det behöver ju inte vara någon som får betalt för det, bara en vänlig själ!"
Jo, visst det är sant. Hur få dom själarna nu är må vara.... Men det spelar ingen roll, det kostar ändå. För det sliter på den människan att göra det.
När människan i fråga böjer sig ner för att plocka upp dem sliter han inte bara på kläderna han/hon har på sig och har betalat för, utan även på sin kropp han/hon senare i livet kan komma att behöva laga för dyra pengar.

Visst låter det konstigt! Jag vet, men jag har funderat på det och det här är min blogg så om du inte gillar det, fuck off.

Men det inte bara låter konstigt, det är sant också!
När du går, kör, cyklar på en gata sliter du på asfalt som kommer behöva bytas.
När du rör på dig sliter du på din kropp som troligt kommer få problem och behöver lagas.
När du läser en tidning, får trycksvärta på fingrarna och kletar av det på en vägg (ja, det har jag gjort, det är ett riktigt exempel) sliter du inte ara på väggen utan kostar också, på samma sätt som förut, på människan som ska ta bort det och kanske också få betalt för det.

Dessa är tankar som åker igenom mitt huvud ibland. Det kan kanske vara bra att tänka på ibland, bara för att påminna sig själv om hur konsig vår värld är. Men å andra sidan kanske det inte alls är bra, utan bara helt onödigt och slöseri med tid. Men tid är väl pengar?

Eller vad säger du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0